woensdag 29 december 2010

TacxerdeTacxerdeTacxerdeTacx

Voor de gedreven schemavolgers, waar ik er zelf ook eentje van ben is deze winter een ware hel. Nu al 2 weekenden op rij is er simpelweg niet te fietsen buiten, zelfs een ritje met de ATB op de weg, daar waag ik me niet aan. Het vraagt aardig wat improvisatie om de schema's een beetje fatsoenlijk uit te voeren.

Vorig jaar nam ik regelmatig de fietsspullen mee naar m'n werkplek, om dan gelijk na het werk daar te trainen. Niet alleen omdat ik dan nog bij daglicht kon trainen, maar het bleek immers toen regelmatig zo dat 60 km ten zuiden van m'n woonplaats er veel minder sneeuw lag, en er daar wél getraind kon worden. Dit keer is het precies andersom....

Dan kan ik het oplossen zoals vorig jaar: op zoek naar alternatieve trainingen op de Tacx, met als gevolg continue twijfel of ik wel voldoende trainingsarbeid lever, met onrust in het hoofd tot gevolg. Dát wilde ik dit jaar absoluut voorkomen. Alleen had ik geen rekening gehouden met een nóg heftigere winter dan vorig jaar.

Dussss: er blijft dan maar 1 optie over. Mezelf urenlang verschansen op zolder. De Tacx. En vooral: m'n mentale limieten met betrekking tot Tacxen een stuk verruimen. De geplande buitentrainingen heb ik de afgelopen weken dan ook integraal op de Tacx gedaan. In het weekend van 18-19 december zat ik in een krachtblokje, hetgeen bijna 5 uur Tacxen in 3 dagen opleverde. En op 25-26-27 december moest ik een intensief blok afwerken, goed voor bijna 6 uur in 3 dagen. Nu komt er weer een duurblokje aan, maar gelukkig is het een beetje aan het dooien nu. Ik was mezelf al mentaal aan het opladen voor 12 uur Tacxen in een dag of 4-5, maar het lijkt er op dat ik toch weer naar buiten kan. In elk geval met de ATB op de weg moet toch kunnen.

En ja, hoe dit geestdodende tijdverdrijf door te komen? Om te beginnen moet het verstand op 0. Niet tegen de training aan gaan zitten hikken, en tevens zorgen voor enige afleiding. Aangezien ik he-le-maal niets met speelfilms en reguliere TV programma's heb, kom ik al snel uit bij een oude wieler-DVD. Afgelopen weekend nog Armstrong zien winnen in Le Grand Bornand (Tour 2004), waar hij Klöden op de streep klopte. En Bernard Hinault zijn laatste Tour (1986) zien verliezen. Ook live-veldrijden werkt wel, maar dat duurt amper een uurtje. Deze week is er de top 2000, da's ook prima vermaak. Een fotocollage aan de muur, met de mooie zomermomenten van voorbije jaren, motiveert ook prima. Die doen me tijdens het trainen beseffen wat deze trainingen me komend jaar nog meer aan mooie momenten kunnen opleveren.

En dat het nu maar gauw warm water gaat regenen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten