zaterdag 30 juni 2012

Kleine update - deel III

Sinds mijn vorige bericht zijn we alweer wat weken verder, waarin ik weer wat verder ben gekomen in de zoektocht wat me nou eigenlijk mankeert dit jaar. Al is mankeren wat vertrokken in dit verband, want ik voel me eigenlijk gewoon kiplekker.

In m'n vorige bericht had ik gesteld dat ik vermoedde dat m'n redelijk lage ijzerwaardes wel eens de bron van alle fysieke tekortkomingen zou kunnen zijn. Op grond daarvan ben ik toen aan de extra ijzerrijke supplementen gegaan, en op m'n voeding gaan letten. Echter, ik kwam een paar dagen later de resultaten tegen van een sportkeuring uit febr 2008, en toen was de ijzerwaarde 8.5.... ofwel exact hetzelfde als nu. En 2008 was wél een goed fietsjaar. Om deze reden kon dat dus bijna het probleem niet zijn. Ook kwam ik tijdens trainingen in de Ardennen en Limburg maar weer eens geen poot vooruit, kon er zelfs Arno M. niet volgen bergop, die a) altijd qua niveau een eind beneden mij zat en b) net terugkeert uit een maandenlange lappenmand.

Omdat ik het eigenlijk helemaal zat was, werd het tijd voor een grondige checkup. Immers, ik ben in 2012 tot nog toe fietstrip na fietstrip aan het schrappen. Geen dichtbij-huis-cyclos, geen 3-Ballons trip, geen Vaujany trip... Verder: louter frustraties tijdens m'n geliefde trainingen in Limburg/Ardennen. Op deze manier gaat het seizoen wel heel snel aan me voorbij. En eer ik terug op niveau ben gaan er ook weer wat weken overheen vanaf het punt dat ik weer voluit kan trainen. Dat punt was dus ook nog niet bereikt. En ook: als ik wat mankeer wil ik ook zo snel mogelijk weten wat er loos is. Ik heb dus een afspraak gemaakt met SMA Midden-Nederland (Guido Vroemen), daar waar ik ook vorig jaar al eens ben geweest voor een inspanningstest. Afgelopen dinsdag 26 juni ben ik er naar toe gegaan voor een nieuwe inspanningstest, met ook een lichamelijke checkup.

Tijdens de inspanningstest kwamen alvast een aantal opmerkelijke zaken aan het licht: - Bij vorige tests was het wattage bij het omslagpunt altijd rond de 290W. Nu was dit nog slechts 220 W. Dat scheelt nogal een slok op een borrel! - M'n omslagpunt heeft altijd op 155 slagen per minuut gelegen. Nu was dat 138.... Geen wonder dus dat ik moeite had om te klimmen bij een hartslag van 150-155 (wat ik altijd deed), en geen wonder dus dat de keren dát me dit lukte ik er twee uur van moest bijkomen. Ik zat simpelweg zwaar in de weerstandszone te rijden... - Tijdens dezelfde test vorig jaar was de ratio vetverbranding/koolhydraatverbranding 90%/10%. Nu lag dit op 50%/50%. - M'n vaststelling dat ik niks in cyclo's te zoeken had was dus juist; de bovennoemde getallen spreken voor zich. Ook al omdat ik pas voor meerijden in de achterhoede, ik heb toch een iets andere sportieve beleving...

Vraag bleef dus over: hoe kan het dat ik zoveel minder vermogen heb dit jaar?? Hiertoe was het even wachten op de uitslag van de bloedtesten. Deze kreeg ik vandaag binnen, met ook alle andere resultaten. De belangrijkste uitslagen van dit alles waren: - Lengte 1.78 - Gewicht: 65 kg - Vetpercentage: 8% - Bloeddruk, HF: normaal - VO2 max: 51.6 (was altijd 66) - Vermogen bij omslagpunt: 3.4 W/kg (was altijd 4.4) - Hematocriet: 45% - Hemoglobine: 8.6 (zelfde als altijd dus) - Vitamine D: te laag!!! - Vitamine B12: te laag!!! - IJzerstofwisseling: normaal - Schildklierfunctie: OK

De belangrijkste afwijkingen waren dus de tekorten aan Vitamine D en B12. Even snel gegoogled, en daar vond ik op diverse sites dat dit best wel eens te maken kan hebben met mijn 'klachten'.

Ik heb wat aanbevelingen gekregen voor voedingssupplementen, en een recept. Hiermee ga ik maandag starten. En dan is het hopen dat het snel effect heeft. Want dit is toch voor het eerst sinds weken dat ik het gevoel heb dat het lek boven is. Hopelijk kan ik nu snel weer voluit trainen, dan is het misschien toch nog niet te laat om met een acceptabele conditie aan de start te staan van La Bourgui (29 juli)..

1 opmerking:

  1. Fijn dat er toch iets gevonden is wat het mindere presteren kan verklaren. De volgende belangrijke vraag is nu: wat is de oorzaak van het tekort?

    BeantwoordenVerwijderen