zaterdag 21 juli 2012

Kleine update - deel IV - Fin de Saison

In m'n vorige bericht had ik gezegd dat ik het gevoel had alsof 'het lek boven' was, in het verhaal dat ik het hele jaar nog geen poot vooruit kwam. Ik ben toen vrij snel begonnen met het innemen van de vitamine-preparaten. En ik moet zeggen: het resultaat was vrij spectaculair. Ik zag binnen een paar dagen bergop ineens hartslagen verschijnen die ik het hele jaar nog niet gezien had. Ook voelde ik me buiten het fietsen om veel fitter dan ik de afgelopen maanden was. Achteraf vallen de puzzelstukjes dus wel in elkaar..

Dit is dus een eerste belangrijke stap in de voorbereiding op alles wat nog komt. Maar de topvorm was op dat moment nog ver weg. Dat merkte ik bij een Limburg-training, bij de Wedrenners, ... Een keer diep gaan lukt, da's al heel wat, maar ik verteerde ritmewisselingen in een groep, en meerdere hellingen achter elkaar nog niet goed.

Ik had gehoopt m'n TopVorm te vinden tijdens de geplande gezinsvakantie in de Franse Alpen: een weekje rondfietsen daar, inclusief deelname aan m'n favoriete cyclo's La Madeleine en La Bourgui. Echter, een tweetal weken geleden werd m'n zoontje van 9 plots opgenomen in het ziekenhuis, waarbij ook operatief ingrijpen noodzakelijk was. Inmiddels gaat het wel weer beter met hem, maar dit had wel tot gevolg dat de vakantie niet door kon gaan. M'n laatste kans om nog hooggebergte te zien in 2012, én om me een beetje in vorm te rijden was daarmee verkeken.. Maar soms zijn er belangrijker zaken dan fietsen, en dat was dus de afgelopen weken..

Nu is het half juli geweest: compleet uit vorm, geen echte cyclodoelen meer, geen mogelijkheid meer om een conditieboost te krijgen in het hooggebergte, ruim 3 kg te zwaar... En ook: als je al ruim 10000 km op zoek bent naar iets van Vorm, en het zit telkens om uiteenlopende redenen weer tegen, dan begint dat ook op het moraal te werken, zelfs bij iemand die eigenlijk jaarrond gemotiveerd is als ik. Kortom, in 2012 zal het niet meer goedkomen voor m'n gevoel, en ik zal pas in 2013 weer aan cyclo's gaan deelnemen. Met hopelijk wat meer meeval dan dit jaar...

2012 zal de geschiedenis ingaan als het eerste colloze jaar sinds 1991, het eerste cycloloze jaar sinds 1996, het eerste Bourg d'Oisans-loze jaar sinds 1994, en het jaar met het laagterecord aan km's sinds ik in 1999 voluit begon.. Dat gaat volgend jaar goedgemaakt worden, zeker weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten