zondag 8 mei 2011

La Magnifique, Rochefort, 7-mei 2011

Op zaterdag 7 mei heb ik de toertocht La Magnifique vanuit Rochefort gereden. 180 km en een stuk of 20 hellingen, totaal meer dan 3000 hoogtemeters. Vooral eigenlijk omdat ik a) een zware, lange rit wilde doen als voorbereiding op de aanstaande cyclo's, maar b) om nog eens terug te komen in dit gebied. Ik had in '97 t/m '01 al 4 keer de cyclo-versie gedaan. Die is daarna niet meer gehouden, en ik ben hier nooit meer teruggeweest.

Ondanks de chaos bij de start ging het toch vrij vlot, om 8u30 zat ik op de fiets. Warm weer. Al in de eerste 10 km 3 keer aan het twijfelen, omdat de pijlen wel heel onduidelijk waren. De ene helling na de andere, 20 stuks totaal, allemaal tussen de 1 en de 4 km lengte. Een 'feest' der herkenning al dacht ik daar harkend op de Fourneau St. Michel, de Daverdisse en Les Alwyns toch wat anders over.

De eerste bevoorrading na 50 km voorbijgereden, daar stond zeker 100 man te wachten. Bij de tweede na 100 km wel bijgetankt, met vies smakend water. Dit maakte ook dat na zo'n 130 km het beste er af was, ik had te weinig gedronken van dat vies smakend goedje.... Vanaf daar ook een stuk samen gereden met niet-zo-bekende-wielertoerist.nl-er martijntijn, maar die kon ik niet bijhouden bergop. Vervolgens bij de bevoorrading na 140 km 3 bidons achter elkaar leeggedronken, en de laatste 40 km aangevat. Martijntijn weer moeten laten rijden; de goede klimbenen kwamen niet meer terug, ondanks het bijtanken.

Op zo'n 30 km voor het eind nog een pijl gemist (het verbaasde me eigenlijk dat dat niet eerder gebeurd is), waardoor ik ineens verdwaald was, de papieren routebeschrijvingen waren immers op 's ochtends.... Een wegwijzer met Rochefort er op deed me besluiten die te volgen. Het was dat, of terug het plateau over dat ik zojuist met windkracht 4 MEE had afgelegd.... Ik besloot maar richting Rochefort te rijden. Wat verder kwam ik toch weer terug op het parcours, en bleek het dat ik maar 1 helling had gemist.

Uiteindelijk kwam ik met 169 km, 6u10 gereden, 3000 hm, 27.2 km/u terug.

Ik vind deze toertocht toch wel een van de zwaarste die ik ken. Nergens een rustmoment eigenlijk, altijd maar op en af, nergens een langer vlak stuk om even bij te komen. Ik vind pakweg de Waalse Pijl (Spa-versie) minder zwaar dan deze. Dat ligt zeker ook aan mij, ik verteer 10x4 km bergop op een dag beter dan 20x2 km.

Maar een leuke dag gehad; dit zijn toch de krenten uit de fietspap.

Nog een fototje van onderweg:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten