maandag 2 mei 2011

Slechte Benen

Slechte Benen. Ik vraag me altijd af of ik de enige fietser ben die daar wel eens last van heeft, en ook in zo'n extreme mate. Het overkomt me gemiddeld 2 a 3 keer per jaar. Zo'n dag waarop je geen poot vooruit komt. Zo'n dag waarop de hartslag niet boven de 100 bpm wil stijgen; telkens als je er even niet naar kijkt of op let staat er 95. Zo'n dag waarop de HF ook met geen mogelijkheid omhoog wil zodra de weg wat oploopt. Zo'n dag waarop je het gevoel hebt de langzaamste renner te zijn op je traject. Dit alles zonder enige aanwijzing vooraf in deze richting.

Het is zeer vervelend als je zo'n dag hebt tijdens een training waarvoor je een paar uur in de auto hebt gezeten. In Limburg en de Ardennen is het al een paar keer gebeurd dat ik na 30 km weer terug bij de auto was.

Nog veel vervelender is het als je zo'n dag hebt tijdens een cyclo. Gezien de aard van de parcoursen en de manier van rijden wordt het vrij snel blootgelegd daar. Het is me in al die jaren dan ook al verschillende malen overkomen. Zo eindigde de Eddy Merckx 1998 in de bezemwagen, nadat ik al 25 km er voor had gereden als allerlaatste. Ook in de Fiets Challenge (2004, 2009) is het me al twee keer overkomen, en ben ik voortijdig teruggegaan naar de startplaats. Ja, zelfs een keer tijdens het hoofddoel van m'n seizoen: de Marmotte in 2005. Vooraan gestart, en vervolgens door 1000 man voorbijgereden op de Glandon. Ik ben maar omgekeerd boven... In de Criqueilion heb ik zelfs 3 keer 'prijs' gehad: in 2001, 2003 en 2008. 3x DNF. Ook m'n offday in de 3-daagse van Charleroi 2002 was legendarisch: na 2 dagen nog mooi in de top 30 van het klassement, maar in een offday op dag 3 verloor ik 20 minuten en zakte naar de 60e plaats.

Vroeger reageerde ik op zo'n offday door mezelf zo snel mogelijk een straftraining op te leggen. Bv, bij de genoemde Eddy Merckx in 1998 ben ik 3 dagen later teruggegaan en heb in de stromende regen toen het volledige parcours in m'n eentje nogmaals afgelegd (toen nog 190 km).

Gisteren (zondag 1 mei) was het weer van dat. Vol goede moed om 8 uur 's ochtends op pad gegaan voor een lange D1 rit. Ik had me voorgenomen in elk geval de kaap van 200 km nog eens te halen, met de grote cyclo's in aantocht. Goed geslapen, goed gegeten, redelijk mooi weer, lage rustpols, de Ardennen training van 2 dagen ervoor leek me goed verteerd, fit gevoel; kortom, geen enkel signaal dat in de richting van Slechte Benen wees. Ook de trainingsopdracht was niet vreselijk ingewikkeld: volledig D1. Vanaf km 1 echter kom ik niet vooruit. De eerste Slechte Dag van 2011 was daar. HF wilde nauwelijks boven de 100 (grens H/D1 ligt op 115 bij mij). Normaal wil dit gaandeweg nog wel eens beteren, maar dat is dan vooral als er nog vermoeidheid in de benen hangt die je er uit moet rijden. Dat was nu niet het geval; het wilde gewoon niet. Na een uur ben ik van m'n route afgegaan, en terug naar huis gegaan, aan een lage snelheid en HF.

Want als er 1 ding is wat je niet moet doen met slechte benen is het forceren, en de geplande rit tóch uitzitten. Ervaringskwestie. Ook ga ik mezelf geen straftraining meer opleggen: zinloos. Ook een ervaringskwestie. De goede benen van afgelopen vrijdag kunnen immers niet zomaar verdwenen zijn, zolang ik fit ben.

Oorzaken? Ik heb geen idee. Bij vorige gelegenheden kon ik zo'n dag soms wel eens herleiden tot niet hersteld, niet geheel fit, niet gekleed op een plotse weeromslag, een grote temperatuursprong omlaag in vergelijking met voorgaande dagen, ... . Nu was dat allemaal niet aan de orde. Wij, wielrenners, benaderen het menselijk lichaam graag als een machine die we zo optimaal mogelijk willen afstellen voor het Uur U, maar we blijven toch echt mensen en geen machines. Gelukkig maar.

Na een dagje rust pak ik gewoon de trainingen weer op, en ga verder waar ik was gebleven in m'n voorbereidingen. Me verwonderend over hoe groot het verschil kan zijn tussen een goede/normale dag, en een slechte dag. En of anderen die ik zie rijden dat fenomeen ook kennen. En hopend dat het me niet gaat overkomen tijdens één van de komende cyclo's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten